Rabu, 8 Februari 2012

Kenalan

Kenalan,
sepanjang pengenalan,
benarkah tiada apa-apa yang terkilan,
benarkah tiada apa-apa perselisihan,
benarkah ia sekadar perasaan?

Kenalan,
selama kamu disisi,
langsung tak berniat memusuhi,
langsung tak bermaksud menyakiti,
langsung mahu merapati.

Kenalan,
senyum sukamu aku gembira,
tawa dukamu aku sengsara,
andai nyawaku pengubat derita,
cabut ambillah buat pelita.



Kenalan,
andai kata pertemuan kita terakhir nanti,
mohon janganlah ditangisi,
mohon namaku tidak dicaci,
mohon diisi dengan doa merahmati.

Kenalan,
mohon maafi segala peribadi.

Malam Bulan Dipagar Bintang

Sempena bulan yang cantik semalam, aku dan teman-teman rumah terpanggil tuk merecord lagu ini.

Sabtu, 4 Februari 2012

Kadir, pelacur dan dot dot dot

 Kadir memperlahankan langkahnya. Meninjau kalau-kalau ada yang berkenan.
 “Bos, ini China mari. Baru sampai. Pilih-pilih.” Kata seorang apek separuh umur.
 “Tengok-tengok dulu.” Jawap Kadir ayat biasa window shopping.
 Kadir terus meniti lorong gelap pasar manusia. Berdebar didada, kecut diperut. Biasalah kalau buat benda tak betul, perut memulas semacam nak berak.
 Di hujung lorong terlihat satu susuk tanpa layanan. Kelihatan samar-samar. Mungkin tak cantik macam yang lain-lain. Mungkin juga dah tua. Keinginan Kadir yang sekadar mahu cuci mata memaksa dia terus berjalan hingga ke hujung. Ya. Sudah tua. Padan la dihujung terletaknya.
 “Taiko ini murah sikit. Kalau lu lower budjet kasi angkat la. Power lagi ma...” Muncul suara tiba-tiba dari belakang.
 Apek yang tadi. Diikutnya Kadir tanpa disedari. Dari ‘bos’ hingga ke ‘taiko’ gelaran diberi. Barangkali pesara jurujual. Terlalu mengambil hati.
 Kadir hanya tersenyum. Dia tekad dengan niat cuci matanya. Alang-alang dosa bukan penyelesaian tuk diturut kata syaitan.
 “Apa macam bos? Mau ka?” Soal apek. kali ini agak memaksa.
 “Tarak cantik la apek.” Jawap Kadir menolak.
 “Haiya, bukan mau cinta-cinta ma. Pancut-pancut suda ma..” Kata apek memujuk.
 Kadir jadi lemah. Iman tak kuat disogokkan syaitan. Tapi berdilema dihadapan pelacur tua mamang tak patut. Kalau benar mahu kenapa bukan yang bergetah? Tanduk dikepala semakin jelas kelihatan.
 “Apek, yang China mari berapa ringgit?” Soal Kadir. Tersenyum apek. Dia berjaya.
 “Haha... Gua kasi offer sama lu. 80 ringgit.” Jawap apek bersungguh.
 “Kamu Kadir anak Rozita kan?” Tiba-tiba pelacur tua bersuara.
 Kadir tergamam. Identitinya diketahui.
 “Err...iya...” Jawap Kadir tergagap. Dia benar-benar tak sangka pelacur tua ni kenalan ibunya. Rasa bersalah mula menular.
 “Maaf, makcik bukanlah tak cantik macam saya cakap tadi. Cuma bukan selera saya. Tapi... Apek, saya mahu yang ini.” Kata Kadir sambil menarik tangan pelacur tua pergi.
 Apek ternganga.