Rabu, 29 Disember 2010

Kegusaran

Aku suka diberi harapan walaupun ianya sekadar harapan palsu daripada langsung tak ada berita-berita gembira. Sedikit semangat penting untuk terus hidup. Semua orang ada masalah. Mahu buang air juga suatu masalah. Yang membezakan cuma kecil atau besar hajatnya.

Kegusaran yang aku hadapi kini agak berat. Ini soal masa depan. Lebih penting dari SPM barangkali. Kegusaran ini akan melahirkan sesuatu yang indah apabila diselesaikan. Ibarat lega selepas berak.

Ok. Mari sambung main poker...



...bukan. Mari buat kerja.

Isnin, 27 Disember 2010

Sang Seni Bunyi

Sang Jemari memetik gitar,
Sang Mulut mengalun suara,
Sang Pinggul menari gemalai,
Sang Hati menepuk tangan.

Ahad, 26 Disember 2010

Muzik

Orang tanya aku apa inspirasi aku dalam muzik?

Tiada. Siapa-siapa sahaja.

Orang tanya aku kalau aku bermain muzik dengan teman-teman biasanya main lagu apa?

Tak kisah. Belasah.

Aku suka lagu yang berperasaan sahaja.


Khamis, 23 Disember 2010

Selamat ulang tahun Tahun

Mungkin masih terlalu awal...

Sudah lama tidak bercerita kisah yang lepas. Malas mungkin. Atau cerita kebelakangan lepas tidak seronok. Aku sakit. Mungkin sakit dimamah usia walaupun bulu tak selebat mana.

Semangat Hang Tuah tak mampu menceriakan hari aku minggu ini. Tak ada satu pun nostalgia yang berkesan. Tahniah pada sesiapa yang meraikan minggu ini. Pada pemenang judi juga. Tahniah.

Hmm.. Mahu menulis sesuatu yang sedap dibaca. Gagal sebab aku sendiri akan berhenti membaca setelah selesai rangkap pertama. Tulisan yang bosan.

Entah mengapa, aku merindukan M Nasir sejak dua menjak ni. Bukan gay ya. M Nasir tak jambu. M Nasir suka buat aku angau. Lagu tak jiwang dia buat aku rindu pada Kekasih. Petunjuk mungkin mampu buat aku insaf dan sedar. Terangkan dan bukakan hatiku Ya Allah.


Susah hati bila tahun menyambut ulang tahun. Semakin hampir... Ya Allah...sebelahi lah aku...



Jumaat, 17 Disember 2010

Selamat Pengantin Baru

Dia, dia dan mereka sibuk berkahwin sana sini. Macam la seronok sangat. Ribu-ribu belanja untuk sekali kahwin. Belum kira dua, tiga, empat yang mendatang lagi. Macam mana la dorang nak melepak malam-malam lepas ni. Haishh....






Tahniah Ahmad Husaini dan Mohd Jamadil Akhir.


(Cemburu)


Rabu, 8 Disember 2010

Sangat teruja pada tarikh 7 Disember 2010 (terima kasih Osman Tikus)

Aku terbaca post ni di laman sosial Si Osman Tikus

Pyanhabib Rahman ‎...tujuh kampung tradisi bakal dipupuslupuskan untuk pembangunan, maka satu perhimpunan pelukis-penulis-budayawan 1 muharam akan diadakan. untuk itu anda dialu-alukan menulis sebuah puisi (atau apa-apa tulisan) atau melukis karikatur berdasarkan `kampung tradisi yang bakal dipupuslupuskan...' dan emelkan saya: pyanhabib@gmail.com sebelum 20hb. dan akan dibukukan. sedikit info, lihat: http://pyanhabib.blogspot.com/

18 November at 08:06
Lalu aku terpanggil untuk menulis ini lalu diemailkanhttp://fazelamir.blogspot.com/2010/11/aku-mahu-dituakan-di-kampung.html
Senyap tanpa balasan. Aku fikir tulisanku hanya sampah yang tidak perlu dihiraukan mereka-mereka ini. Dan beberapa hari kemudian aku terlihat ini di http://www.facebook.com/mohdjayzuan
Aku berminat nak pergi dalam kemalasan hari cuti. Sampai di tempat kejadian, seorang kenalan kampung Mohd Jayzuan sedang membaca sesuatu di pentas. Beliau menyapa aku menggunakan mic. Ya...menggunakan mic...lalu namaku terus berbunyi di speaker. Aku malu lantas menyembunyikan malu dengan pergi kearah gerai-gerai jualan. Hiraukan bacaannya seketika. Aku terlihat sebuah buku berjudul 'Antologi Puisi 56 Penyair'. Sumpah aku tak terfikir langsung tentang perkara ini pada mulanya.
Aku selak sehelai-sehelai. OMG!
OMG!! lagi sekali
Aku terus beli tanpa fikir panjang. Betul ke tulisan aku tu? Perasaan poyo aku ketika itu seakan-akan diri ini sebaris dengan lelaki janggut panjang ini
Mahu saja aku mengorat gadis-gadis di situ sambil melampirkan kad pengenalan tuk menguatkan lagi bahawa aku pemilik nama Amir Fazel. Ya...sebenarnya bukan ada apa-apa pun. Tapi ini merupakan sesuatu penghargaan yang besar buat aku. Gila hang...tulisan aku tu...ada dalam buku tu...fuh!!!... Lagi satu tarikh yang perlu diigati dalam hidup aku. 7 Disember 2010. Ini gambar-gambar seterusnya.
Betul kata orang, satu gambar seribu cerita.
Dan ini.
Terima kasih Osman Tikus




Khamis, 2 Disember 2010

Senyum......!

Saya masih boleh beradap dan bersabar. Jangan lebih-lebih ya... Saya juga seorang manusia yang boleh hilang sabar. Kamu cuba mengorat dan ajak mak jiran kamu bercinta dulu. Kalau dia leh terima kamu, baru kamu cuba mengorat kekasih orang plak...huh... Sabar...

Rabu, 1 Disember 2010

Bulan Dua Belasan

Sudah akhir bulan. Maknanya betul-betul lagi 2 tahun, Insyallah. Kerja tanpa henti, berjimat cermat dan menjaga tata susila adalah kunci. Dah kena kedekut macam mak tak bagi ratah milo masa kecik-kecik dulu (nak guna sebagai status FACEBOOK).

Ok. Basic bulan ni dah boleh habiskan tuk bayar hutang motokar dan lain-lain bil.