Jumaat, 30 Julai 2010

Aku Sebatang Pensil

Aku sebatang pensil. Aku adalah permulaan untuk segala macam perkara yang dikagumi. Tapi ramai yang tidak ambil peduli bagaimana kewujudan aku. Bagaimana terhasilnya aku. Orang lebih tertarik dengan bagaimana terhasilnya bangunan besar. Orang lebih tertarik dengan bagaimana terhasilnya kenderaan. Mereka lebih tertarik benda-benda lain yang pada awalnya bermula dari aku, Sang Pensil.

Ramai yang tak perasan untuk menghasilkan aku memerlukan teknologi yang hebat. Dari proses pembalakkan di hutan untuk menghasilkan badanku, hinggalah penghasilan mata grafitku. Dalam proses pembalakkan, bukan sembarangan jentera yang digunakan. Begitu juga ketika proses pembentukan badanku. Proses pemotongan kayu-kayu untuk menyedapkan jari jemari memegangku. Semua itu memerlukan sesuatu teknologi yang hebat bukan? Bagaimana pula dengan proses pencarian grafit murni untuk mataku? Bukan calang-calang cangkul dapat menemuiku. Ia juga memerlukan kepakaran ilmu kimia untuk menilaiku. Cuba kira kos-kos untuk menghasilkanku. Dari upah pekerja-pekerja di hutan, jentera-jentera hebat, kos-kos pencarian grafit.. Huh.. Secara tidak langsung untuk penghasilan sebatang aku telah membuka peluang pekerjaan yang banyak. Hebat bukan?

Pensil.. Seorang Perdana menteri pada awalnya menulis A B C dengan sebatang aku. Begitu juga dengan profesor-profesor tersohor. KLCC, Putrajaya mahupun Dancing House di Tokyo, semuanya bermula dari aku, sebatang pensil.

Namun, aku hanya sebatang pensil. Beli baru kiranya hilang. Tiada kesedihan untuk kehilanganku. Tiada ulang tahun memperingatiku. Itulah aku... Sebatang Pensil..

Ahad, 25 Julai 2010

Selangkah ke alam seni

Sepetang bersama sekumpulan penulis, orang seni dan peminat-peminat seni tulisan barangkali. Agak seronok. Ini kali pertama aku terlibat dalam aktiviti-aktiviti macam ini. Juga ada petikan gitar, nyanyian, bacaan dan sedikit sedutan teater. Dan... Aku terhibur petang itu. Terima kasih.

Jumaat, 23 Julai 2010

Aku dirajuk

Hari itu,
Aku tertidur lagi.
Aku gagal menamatkan perbualan SMS si dia dengan baik.
Dan aku bangun lambat keesokkan hari.

Hari itu,
Aku tertidur lagi.
“hmm tidur la tu..daa” SMS si dia.
Dan aku bangun lambat lagi keesokkan hari.

Hari itu,
Aku sempat bagitahu aku mengantuk.
“abang dah n…..” SMS ku terakhir sebelum tidur.
Dan masih bangun lambat keesokkan hari.

Semalam,
Aku tak tertidur dah.. Aku main PS2.
aku tak perasan ada 3 missed call lalu aku menerima sekeping SMS marah.
“asyik-asyik tidur awal.. Asyik-asyik tidur awal.. Masa cuti tidur awal, masa kerja pun tidur awal.. Tak ada kerja pun tidur awal.. Awal, awal, awal, awal, awal.. Pape je.. Semua awal.. Hmm. Daa..” SMS si dia.
Dan esoknya aku bangun awal tanpa dikejut si dia lagi.

Hari ini,
Aku tak tidur awal. Menanti si dia membalas SMS ku. Hmm.. Si dia tiada..
Dan esoknya aku bangun awal menanti si dia mengejutku. Hmm.. Si dia tiada.

Aku dirajuk…

Khamis, 22 Julai 2010

minta disebelahi

bahagia rasanya disebelahi dan disirami. menjadi bunga yang mekar dan mewarnai persekitaran. dapat menyegarkan mata-mata yang memandang.



tapi lewat semalam sampai sekarang aku tak disirami lagi. aku layu... dan semakin suram... mungkin aku akan mati... siramilah aku... tolong....


Selasa, 20 Julai 2010

Looser

Perjalanan hidup adalah sesuatu yang membezakan seseorang dengan seseorang. Cara dibesarkan, kenalan dan sumber-sumber lain disekeliling. Seseorang yang pandai semulajadi tak semestinya jadi bijak di kemudian hari. Semuanya berkait rapat dengan perjalanan hidup. Dengan apa yang kita tempuh dalam plot-plot atau jalan cerita hidup seseorang itu.

Aku hanya orang biasa. Melalui jalan hidup yang biasa-biasa sahaja. Langsung tak ‘cool’. Tak ada satu pun yang menarik untuk diceritakan sambil kembang hidung. Rasa nak tiru cerita orang lain lalu di edit tuk dijadikan cerita sendiri. Baru boleh bersembang panjang kat kedai kopi. Baru ramai kawan datang nak salam. Baru ada kenalan datang nak jadi protege. “macam mana nak jadi cool macam awak?” Senang saja. Hanya perlu pandai bercakap dan meniru.

p/s: saya selalu bercuti di luar negara..

Isnin, 19 Julai 2010

28 hari jurnal rock n roll seorang 'gila'

selesai membaca 28 hari jurnal rock n rock tulisan mohd jayzuan. kisah hidup selama 28 hari serata semenanjung. kisah ketidakpuasan hati, pendapat, kenangan, sejarah dan makanan. penulisan yang gila dan menarik. penulisan yang sampah dan menarik. penulisan yang bosan dan menarik. gila+sampah+bosan = menarik kuasa tiga. tahniah.. teringin menyertai 'gila'dan melepak dengan mohd jayzuan. tapi mampukah aku menyertai 'gila' sebab aku di pejabat? pejabat? mesti mohd jayzuan tak stress dengan pejabat dah kan? dah biasa dengar kan?

28 hari jurnal rock n roll di pejabat aku

Jumaat, 9 Julai 2010

tahniah, awak mengandung.

makan..makan..

tentang piala dunia yang sudah pasti milik negara orang. bermacam-macam profile pic dah bertukar. sarung jersey argentina, pastu tukar jadi german last sekali pakai topeng sotong. haha.. (maaf pada yang terasa). yang pasti aku dari mula suka menorres getah.

mengunyah...

arini aku masuk keje lambat. sebab tak mampu nak bangun pagi. penat plus tidur lambat.. hari-hari yang lepas berlalu dengan indah. seminggu dua ni tak ada benda sedih atau gampang belaku. semua hepi-hepi belaka. 2 minggu lepas gi jb. berkerja dan bermakan-makan. 4 hari aku kat jb sampai perot dah macam mengandung sebulan 2 minggu. minggu lepas plak balik kampung. ramai gak orang aku jumpa. keluarga, awek dan kawan-kawan.

makan..makan..

macam biasa bila aku sampai kl balik aku akan sms mak ngan awek aku bagitahu aku dah sampai. mak reply sms aku macam biasa dengan ayat yang unik. "ok, have a nic", "ok, take cake'', ''ok, take car". hahaha. (luf u mak. meh nak cium skit).

kenyang..

aku mengandung sebab kehepian.